"Ogrody Nauk i Sztuk" 2013
Motywacyjne i poznawcze zniekształcenia pamięci. Pamięć wyników edukacyjnych
Aleksandra Krogulska
Uniwersytet Jagielloński
krogulska.aleksandra@gmail.com
Krystian Barzykowski
Uniwersytet Jagielloński
krystian.barzykowski@onet.pl
Streszczenie:
Jedno z obserwowanych w literaturze naukowej zniekształceń dotyczy pamiętania osiągnięć edukacyjnych. Zauważono, że wśród uczniów i studentów występuje tendencja do podawania wyniku lepszego niż ten, który otrzymali. Przeprowadzone przez nas badania miały sprawdzić,
czy tendencja do podawania wyników lepszych niż w rzeczywistości będzie się wiązała z postrzeganiem sytuacji ich otrzymania na wymiarze: sprzyjająca – niesprzyjająca w ujawnieniu się indywidulanej wiedzy i zdolności. Uzyskane przez nas wyniki, nie dały jednak jednoznacznych
rezultatów i wskazują na potrzebę dalszych badań.
Słowa kluczowe:
pamięć, pamięć liczb, zniekształcenia pamięci, edukacja, motywacja
DOI: 10.15503/onis2013-209-224