Gdy umiera duch, czyli o śmierci ciała w amerykańskiej poezji
gejowskiej na przykładzie wierszy Meskalina Allena Ginsberga
oraz [skarbie czy mnie udusisz: poduszką w myszki mickey]
Douglasa A. Powella
Przemysław Górecki, abakab@onet.eu
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań
Streszczenie
Komparatystyczna analiza dwóch współczesnych wierszy poezji amerykańskiej, uruchamiająca mechanizmy analizy językowej (porównywanie różnych przekładów i tekstów oryginalnych), kulturowej (rozwijanie wątków religijnych, filozoficznych, kontrkulturowych – bitnicy, kultura gejowska USA), prowadzonej w perspektywie tanatologicznej i genderowej. Próba ukazania zakorzenienia tej poezji w tradycji liryki amerykańskiej i przedstawienia nowatorstwa tak ujmowanej problematyki. Symultaniczna interpretacja akcentuje miejsca wspólne podmiotów lirycznych oraz tropi pozornie marginalne sygnały kulturowe.
Słowa kluczowe: poezja amerykańska, homotekstualność, queer, analiza genderowa, analiza językowa, analiza kulturowa, komparatystyka, biografi zm, Beat Generation, AIDS
When the spirit dies, or the death of body in contemporary American gay poetry. The case of two poems: Mescaline
by Allen Ginsberg and [darling can you kill me: with your mickeymouse pillows] by Douglas A. Powell
Abstract
The paper is a comparative analysis of two contemporary American poems which activates mechanisms of linguistic (comparing diff erent translations and confronting them with the source texts), and cultural (elaborating on the religious, philosophical and countercultural issues concerning the Beat Generation and gay culture in the US) analyses from a thanatological
and gender perspective. It is an att empt to show the affi liations between these literary works and the tradition of American poetry as well as their novelty. Simultaneous interpretation highlights loci communes of lyrical subjects and discerns seemingly marginal cultural signs.
Keywords: American poetry, homotextuality, queer, gender analyse, linguistic analyse, cultural analyse, comparative literature, biographism, Beat Generation, AIDS
DOI: 10.15503/onis2014-187-201