Przeszłość ₍re₎konstruowana.
Edukacja historyczna w muzeum narracyjnym
Urszula Sobczyk, sobczyk.urszula@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków
Streszczenie
Ponieważ zadaniem muzeów narracyjnych jest upowszechnianie starannie wypracowanych interpretacji historii, edukacja muzealna stanowi element w immanentny sposób wpisany w ich funkcjonowanie. Choć jest działalnością o doniosłym znaczeniu społecznym, wychowawczym i etycznym, sprzyja zniekształcaniu wiedzy historycznej. Artykuł odsłania przyczyny tych deformacji: wpływ historii, pamięci kulturowej, ideologii, ustaleń dydaktycznych i psychologicznych, polityki historycznej państwa, zaplecza fi nansowego i infrastrukturalnego placówki oraz jednostkowych predyspozycji, wiedzy i poglądów edukatora.
Słowa kluczowe: edukacja historyczna, edukacja muzealna, muzeum narracyjne, polityka historyczna, przemoc symboliczna, historia, pamięć
The past (re)constructed. Historical Education in the narrative museum
Abstract
The article explores specifi c of narration museums. Explain that the aim of them is to spread carefully worked interpretations of history. Next, shows that museum education is the element writt en immanently in their functioning. The main topic is to unveils deformation of the content of the historical museum education, such as historical influence, cultural memory,
ideology, didactical and psychological arrangements, historical politics of the country, fi nancial and infrastructural supply of the agency and individual predispositions, educator’s knowledge and ideas.
Key words: historical education, museum education, narrative museum, historical policy, symbolic power, history, memory
DOI: 10.15503/onis2014-297-305