"Ogrody Nauk i Sztuk" 2015 (5)

 

Gdy literatura spotyka się z tańcem, czyli o baletowych
inscenizacjach Piaskuna E.T.A. Hoffmanna
Agnieszka Narewska, baletka12@poczta.onet.pl

 

Streszczenie:
Punktem wyjścia do stworzenia niniejszego artykułu stało się opowiadanie niemieckiego pisarza E.T.A. Hoffmanna Piaskun, wpisujące się w nurt czarnego romantyzmu. Na jego podstawie powstał popularny do dziś balet Coppelia, którego twórcy zdecydowali się przedstawić jego treści w formie komedii baletowej, na plan pierwszy wysuwając wątek miłosny. To z kolei zainspirowało współczesną choreografkę Maguy Marin, do postawienia własnej choreograficznej diagnozy relacji damsko-męskich, występujących w obecnym świecie. Niniejszy referat ukazuje interesujące zabiegi i ich konsekwencje, jakie na tekście Hoffmanna dokonała sztuka baletowa.

Słowa kluczowe: balet, literatura, Piaskun, Coppelia.

 

When literature meets dance – ballet inscenizations of Sandman by E.T.A. Hoffmann

 

Abstract

The starting point of this paper was influenced by E.T.A. Hoffmann’s Sandman (1816), which belongs to the dark romanticism period. In 1870, on the basis of this story, a very popular ballet called Coppelia was introduced to the ballet world. The creators decided to present its content in the form of a comedy ballet, focusing on the aspect of the love story.
This classical version inspired many choreographers to create their own versions, including contemporary artist Maguy Marin. She introduced her own choreographic diagnosis of male-female relationships based on 20th-century life. This paper reflects on the interesting changes made through the use of dance towards Hoffmann’s text.


Key words: ballet, literature, Sandman, Coppelia

 

DOI: 10.15503/onis2015.601.607 pdf pełna wersja